środa, 1 maja 2013

Martwy aż do zmroku - Charlaine Harris



Autor: Charlaine Harris
Wydawnictwo: MAG
Ilość stron: 386

Od dłuższego czasu nie trafiłam na żadną bardzo dobrą książkę, po prostu wszystkie są tylko przeciętne albo.. dobre. Ale nic mnie nie zachwyca, żadna z tych opowieści nie zabiera mi snu z powiek, nie siedzi w moim umyśle nawet po jej przeczytaniu. Czekałam długo, aż coś się zmieni i wreszcie jakaś powieść mnie zachwyci! Nie.. ta książka niestety się w tej roli nie sprawdziła.

Wampiry to ludzie zarażeni wirusem, przez który muszą pić krew (na szczęście można ją kupić w butelkach), mają uczulenie na słońce i czosnek. Wampiryzm to po prostu powszechnie znana choroba, która mimo tego, że każdy o niej słyszał wciąż jest powodem strachu i wyobcowania konkretnych jednostek.
Sookie Stachhouse jest uznawana za szaloną, ponieważ ma dar czytania w myślach. Zawsze bardzo chciała spotkać wampira, ciekawi ją życie tych biednych ludzi i ich podejście do otaczającego świata. Jednak chociaż ma 25 lat nigdy nie miała takiej sposobności. Pewnego dnia, jeden z przedstawicieli tych nieszczęsnych stworzeń pojawia się w barze, w którym kobieta pracuje jako kelnerka. Ten wieczór zmienia jej dotychczasowe życie, nadaje mu zupełnie nowy wymiar i wprowadza zasady, które dziewczyna będzie musiała przestrzegać, aby przeżyć.

Już dawno nie czytałam żadnej książki o wampirach. Ich tematyka od jakiegoś czasu po prostu mnie odstraszała i zniechęcała zanim jeszcze zagłębiłam się w lekturę. Jednak postanowiłam się przemóc i zobaczyć, czy może mój umysł jest już zdolny do spotkania się tą rasą. Doszłam do wniosku, ze chyba jednak nie jest.
Na motywach serii książek pani Harris powstał serial 'Czysta Krew', który można obejrzeć jak się nie mylę na HBO. Nigdy nie oglądałam ani jednego odcinka tej produkcji, jednak moja siostra mi go nie polecała, ponieważ uważała, że historia jest przereklamowana i dosłownie- denna. Chyba miała rację.
Bohaterowie wydają mi się bardzo sztuczni. Naprawdę, nawet nie potrafiłam sobie dokładnie wyobrazić głównej bohaterki, choć przecież miałam jej opis. Jednak ile to kobiet jest 'atrakcyjnymi blondynkami'? Zachowanie Sookie czasem mnie dziwiło, innym razem przerażało, a nawet rozśmieszało. Chociażby sam fakt, że dziewczyna przeżyła śmierć najbliższej jej osoby tak samo jak śmierć zwierzaka domowego jest szokujący. Na domiar złego kobieta była uznawana za tępą, choć może rzeczywiście taka była? Nie raz mogłam się o tym przekonać.
'Nie, to eufemizm...- Sid Matt spojrzał na mnie z uwagą, prawdopodobnie zdumiony, że znam takie słowo'
Mieszkańcy miasta uważali Sookie za szaloną, nie szanowali jej zdania i niekiedy ją wyśmiewali.  Jej głównym atutem był wygląd i czasem zastanawiałam się dlaczego ja czytam książkę o bogatym pustaku?
Wampir Bill jest postacią równie naciąganą jak główna bohaterka. Był ważny w tej książce, ponieważ to na nim opierała się fabuła, jednak dla mnie był nudny i nijaki.
Bohaterowi drugoplanowi byli nieco ciekawsi, jednak wciąż niedostatecznie. Często zapominałam kto jest kim, a to na pewno nie jest plusem dla czytelnika.

Ciesze się, że już ją skończyłam. Rzadko tak mam, ale naprawdę ta książka była.. śmieszna. Nie chodzi mi oczywiście o komizm bohaterów czy sytuacji, jednak o całą strukturę i sens powieści. Nic nie wniosła ona w moje życie, tylko zmarnowała mój czas. Z pewnością nie sięgnę po kolejną część i nie polecam jej pragnącym przeżyć coś niesamowitego czytelnikom. Mnie nie zachwyciła, jednak może jest ktoś inny, kto sądzi inaczej?

Moja ocena: 5/10

9 komentarzy:

  1. Ja uwielbiam ten cykl. Autorka bardzo rozwinęła historię Sookie w dalszych częściach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam dwie części cyklu i jakoś potem nie sięgałam.. czegoś mi tam brakowało, jakiejś głębi.

    OdpowiedzUsuń
  3. Miałam na nią ochotę, ale teraz myślę, że nie będę marnować czasu :/

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie miałam okazji spotkać się z powieściami tej autorki, teraz nie wiem, czy w ogóle jest sens ;) Urzekła mnie natomiast okładka, zwięzła w treści i klimatyczna ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czysta krew jest dla mnie znośna tylko w serialowej formie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety nie czytałam tej serii. Chciałam to zmienić, jednak Twoja recenzja mnie niestety nico zniechęciła.. ;(

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubię Czystą Krew, przeczytałam cztery części. Dla mnie jest to przyjemna seria na kilka wieczorów, niezbyt wymagająca. Poza tym jestem ogromną fanką serialu!

    OdpowiedzUsuń
  8. Już parę razy miałam się zabrać za serię, ale odkładałam to w czasie. Serial (po około 7 odcinkach) też mnie specjalnie nie wciągnął.
    Na chwilę obecną odpuszczam ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam Chciałbym zaprosić Cię do wyzwania pt"Gatunkowy miesięcznik" . Byłoby mi bardzo miło gdybyś zostawiła po sobie jakiś ślad. Pozdrawiam i zapraszam :)
    http://przeczytane-slowa.blogspot.com/2014/04/gatunkowy-miesiecznik-podsumowanie.html

    OdpowiedzUsuń

 
Książki- to moje życie... - Blogger Templates, - by Templates para novo blogger Displayed on lasik Singapore eye clinic.